søndag 15. november 2009

Nettavis vs papiravis






Som mitt første innlegg, vil jeg presentere mitt tema for bloggen, gi litt informasjon, og drøfte temaet.

Jeg skal fokusere på nettavis i forhold til papiravis, eller omvendt om du vil. Jeg synes selv dette er et ganske interessant tema, fordi nettavis fremdeles er ganske nytt, i forhold til papirutgavene, og likevel har nettavisen blitt omtrent like populær, om ikke mer. Men hvorfor er dette tilfelle? Vi har klart oss fint med papirutgaven i alle tidligere år, og fått de nyhetene vi ønsker. Eller har vi det?

Her har vi først litt info: Nettavis er betegnelsen på en avis som publiseres på interett. Nettaviser finnes hovedsaklig i to varianter: De fleste baserer seg som oftest delvis eller helt på stoff fra en trykt utgave av samme avishus, slik som Dagbladet, VG eller Aftenposten. Noen nettaviser startet først som nettutgave, men har begynt å publisere avisutgave basert på nettavisen. I tillegg har vi noen nettaviser som finnes kun på nett, og ikke som papirutgave.
De første nettavisene i Norge kom i 1995, og den mest kjente av de er Dagbladet.

En papiravis er en trykt publikasjon, og legger som regel stor vekt på nyheter. Den eldste aviseni verden er trolig den kinesiske «Tsing Pao», som kom ut i Beijing i Kina rundt 400 år f. Kr. (!!), der teksten ble skåret ut i treplater og deretter trykket. Verdens eldste trykte avis er «Relation», som ble gitt ut i 1605. Norges eldste avis er «Norske Intelligenz-Seddeler», som ble gitt ut i 1763.

Siden vi har hatt aviser i form av papirutgave i så mange år, er det da nødvendig med nettavisen? Det er fryktelig mye rart man kan finne på en nettavis. Går du for eksempel inn på www.vg.no finner du haugevis av annonser, og du kan se på været, finne musikk, se på sportssidene, helsesidene og du kan klikke deg videre til andre sider som www.nettby.no osv. Er dette nødvendig?

Jeg tror nettavisen har åpnet ganske mange nye muligheter som papirutgaven aldri kunne fått til alene. På nettavisen har man hovedoppslagene på forsiden, akkurat som man har på papirutgaven, men i tillegg har man de forskjellige temaene delt opp hver for seg, som for eksempel været, sporten, mote, helse, musikk, film, tv, reise, mat og drikke osv. Man kan altså velge selv hva man vil lese, ut ifra hvilke nyheter man er interessert i. I tillegg er nettavisen som regel helt gratis, altså kan man få de nyhetene man ønsker uten å måtte gå til butikken og betale for det. Papirutgavene har ikke plass til alt for mange nyheter, og er nødt til å fokusere på de viktigste sakene. Nettavisen har nesten uendelig med plass, og kan fylle på med alle slags teite nyheter om kjendiser, lokale nyheter, utenriks og innenriks, økonomi og fritid, og alt man måtte ønske å lese om. Man kan også legge til kommentarer om artiklene, og det er da lettere å delta i en debatt enn om man skulle sendt inn et leserinnlegg til papirutgaven.

Konklusjonen min må være: nettavisen er et positivt, moderne medie, og jeg tror nok den bare blir mer og mer populær med tiden. Men jeg tror ikke at papirutgaven vil forsvinne av den grunn. Jeg tror papirutgaven er viktig den også, og at den vil fortsette å ha sin virkning selv om nettavisen er der.

Dette ble et langt innlegg, men jeg håper dere synes det er like interessant som jeg gjør!
Hva mener dere? Nettavis eller vanlig avis? Fordeler og ulemper?
Takk for meg for denne gang!

Siri
(Kilder: www.wikipedia.no, www.vg.no)

1 kommentar:

  1. Skulle ønske at det bare var papiraviser. Men de forsvinner når man ikke lenger har råd til å utgi dem. Aftenposten, Fedrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidene var engang 5 mediehus. Nå er de ett og må skrelle bort folk grunnet mangel på annonseinntekter. Noen 100 forsvinner fra de 5 store i dag. OG så blir det en ny runde til høsten .... tror jeg. Annonsekronene brukes i dag på nettet og i sosiale medier. Så der ligger nok fremtiden. FINN vil også få konkurranse.
    Ikke minst pga av FB og algoritmestyrt påvirkning. Det dumme med det er at snart også renholdsverkene må nedbemanne

    SvarSlett